Nauczyciel bibliotekarz – mgr Anna Paterska
Godziny otwarcia biblioteki:
poniedziałek – 11.30 – 15.30
wtorek – 9.00 – 14.00
środa – 9.00 – 15.30
czwartek – 9.00 – 13.30
piątek – 9.00 – 12.00
O bibliotece
Nasza biblioteka szkolna jest przyjazna dla uczniów, nauczycieli, rodziców oraz pracowników szkoły. Tutaj można wypożyczyć ciekawe książki oraz znaleźć ważne informacje.
Czytelnicy mają wolny dostęp do półek i sami wybierają interesujące ich lektury i książki. Nikt tutaj nikogo nie ocenia, nie stawia stopni. Biblioteka dla wszystkich jest otwarta i codziennie zaprasza swoich czytelników.
W czytelni można skorzystać z księgozbioru podręcznego i czasopism. Można też spokojnie odrabiać lekcje, poczytać książki, pouczyć się oraz miło spędzić czas.
Biblioteka składa się z wypożyczalni oraz czytelni i gromadzi następujące materiały:
- wydawnictwa informacyjne,
- podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli,
- podręczniki szkolne dla uczniów,
- lektury podstawowe,
- lektury uzupełniające do języka polskiego,
- literaturę popularnonaukową i naukową,
- wybrane pozycje z literatury pięknej,
- wydawnictwa albumowe z dziedziny sztuki i krajoznawstwa,
- odpowiednią prasę dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli
- materiały audiowizualne.
Nasz księgozbiór liczy ponad 1200 woluminów, jest cały czas uzupełniany. Jest podzielony na następujące działy:
- Księgozbiór podręczny obejmujący słowniki, encyklopedie, leksykony, wydawnictwa albumowe
- Lektury (ułożone według klas)
- Literatura piękna – układ działowy:
Bw – Bajeczki i wierszyki
B – Baśnie, legendy, podania
P – Powieści i opowiadania przygodowe, podróżnicze
Ob – Powieści i opowiadania obyczajowe
Prz – Powieści i opowiadania przyrodnicze
H – Powieści i opowiadania historyczne
F – Powieści i opowiadania fantastyczne
Pd – Poezja i dramat
K – Komiksy
Biblioteka w 2024 roku została w całości skomputeryzowana, obsługa czytelnika odbywa się elektronicznie, obecnie poprzez aplikację MOL NET+.
REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W SZCZĘSNEM
§ 1
Regulamin pracy biblioteki szkolnej szczegółowo określa zadania i organizację pracy biblioteki w Szkole Podstawowej w Szczęsnem i jest uzupełnieniem zapisów statutowych.
§ 2
Biblioteka jest pracownią interdyscyplinarną i ośrodkiem informacji służącym uczniom, rodzicom/opiekunom i pracownikom szkoły.
§ 3
Szczegółowe zadania biblioteki szkolnej
- Gromadzenie, opracowanie i udostępnianie książek i innych źródeł.
- Gromadzenie i wypożyczanie oraz przekazywanie uczniom bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
- Tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną służącą wspomaganiu nauczania- korzystaniu z różnych aplikacji, z Internetu.
- Umożliwienie korzystania z komputerów podłączonych do Internetu, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej oraz pomoc w obsłudze komputera indywidualnym użytkownikom.
- Prowadzenie różnorodnych działań rozbudzających i rozwijających indywidualne zainteresowania uczniów oraz działań promujących czytelnictwo.
- Wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
- Prowadzenie różnorodnych form pracy rozwijającej wrażliwość kulturową i społeczną.
- Prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa- konkursy, wystawy, spotkania z ciekawymi ludźmi, gazetki, prezentacje twórczości pisarzy.
- Prowadzenie zajęć z klasami lub grupami w ramach edukacji czytelniczej i medialnej.
- Zorganizowanie i prowadzenie zespołu łączników bibliotecznych.
- Prowadzenie indywidualnej pracy z uczniem zdolnym i uczniem dysfunkcyjnym, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Prowadzenie indywidualnego doradztwa w doborze literatury i potrzebnych materiałów.
- Organizowanie zajęć biblioterapeutycznych
- Wspieranie nauczycieli w ich pracy zawodowej i doskonaleniu własnym.
- Współpraca z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
- Informowanie wychowawców poszczególnych oddziałów o stanie czytelnictwa.
- Realizacja zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły poprzez współpracę z wychowawcami oddziałów, nauczycielami, samorządem uczniowskim, radą rodziców oraz innymi bibliotekami w zakresie organizowania zajęć bibliotecznych i innych imprez czytelniczych oraz wymianę informacji.
- Wspieranie działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły w zakresie zapewnienia opieki uczniom oczekującym na zajęcia oraz nieuczęszczającym na religię.
- Organizowanie imprez ogólnoszkolnych we współpracy z nauczycielami.
- Diagnozowanie zainteresowań, potrzeb czytelniczych.
- Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez polecanie im odpowiedniej literatury z działów: psychologia, wychowanie.
- Współpraca z bibliotekami.
- Angażowanie się w działalność charytatywną, np. zbiórka książek dla pacjentów szpitali.
- Organizowanie kiermaszu książek, np. podczas Pikniku Szkolnego.
§ 4
Organizacja biblioteki
1. Nadzór:
Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły:
a) zapewnia właściwe pomieszczenie, wyposażenie, kwalifikowaną kadrę i środki finansowe na działalność biblioteki,
b) zarządza skontrum zbiorów bibliotecznych.
2. Lokal:
Lokal biblioteki składa się z wypożyczalni i czytelni.
3. Zbiory:
a) biblioteka gromadzi i udostępnia:
– wydawnictwa informacyjne,
– podręczniki dotowane dla uczniów,
– lektury obowiązkowe i uzupełniające do języka polskiego,
– literaturę popularnonaukową i naukową,
– wybrane pozycje z literatury pięknej,
– wydawnictwa albumowe z dziedziny sztuki i krajoznawstwa,
– czasopisma metodyczne i pedagogiczne dla nauczycieli, czasopisma dla uczniów,
– podstawowe wydawnictwa z psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz różnych przedmiotów nauczania,
– materiały audiowizualne.
b) strukturę szczegółową zbiorów determinują: profil szkolny, zainteresowania użytkowników, możliwość dostępu czytelników do innych bibliotek,
c) księgozbiór podręczny udostępniany jest na miejscu i do pracowni na zajęcia.
2. Pracownicy:
a) biblioteką szkolną kieruje nauczyciel bibliotekarz,
b) zasady zatrudniania nauczycieli bibliotekarzy określają odrębne przepisy.
3. Czas pracy biblioteki:
a) biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego,
b) czas otwarcia biblioteki ustalany jest z dyrektorem szkoły.
4. Finansowanie wydatków:
a) wydatki pokrywane są z budżetu szkoły,
b) wysokość kwoty na potrzeby biblioteki ustalona jest na początku roku kalendarzowego.
§ 5
Regulamin wypożyczalni
1. Biblioteka służy wszystkim uczniom, pracownikom szkoły, rodzicom.
2.Czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych.
3. Każdy czytelnik wypożycza zbiory osobiście na swoje konto, rodzice na kartę dziecka.
4. Książki wypożyczonej na swoje nazwisko nie można przekazywać osobom trzecim.
5. Jednorazowo można wypożyczyć 3 książki na okres trzech tygodni.
6. W uzasadnionych wypadkach bibliotekarz może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczonych książek z podaniem terminu ich zwrotu, a także zażądać zwrotu przed upływem ustalonego terminu.
7. Każdy uczeń może zgłosić chęć „przedłużenia” książki.
8. Umożliwia się wypożyczanie książek uczniom na okres ferii i wakacji,
9. Wobec czytelników (uczniów) przetrzymujących książki stosuje się wstrzymanie wypożyczeń, aż do momentu zwrócenia zaległych pozycji, i może korzystać z księgozbioru bibliotecznego tylko na terenie czytelni.
10. Wypożyczone książki należy chronić przed zniszczeniem i zgubieniem.
11. czytelnik przed wypożyczeniem powinien zwrócić uwagę na stan książek i zauważone uszkodzenia zgłosić nauczycielowi bibliotekarzowi.
12. Czytelnik, który zgubi lub zniszczy książkę biblioteczną zobowiązany jest:
a) odkupić taką samą książkę,
b) w wyjątkowych wypadkach, gdy jest to pozycja nieosiągalna na rynku, odkupić inną książkę wskazaną przez nauczyciela bibliotekarza.
13. Czytelnicy opuszczający szkołę (pracownicy, uczniowie,) są zobowiązani przed odejściem rozliczyć się z biblioteką oraz pobrać zaświadczenie potwierdzające zwrot wypożyczonych materiałów.
14. Ze zbiorów audiowizualnych uczniowie mogą korzystać na lekcjach w obecności nauczyciela.
§ 6
Regulamin czytelni
1. Z czytelni mogą korzystać, uczniowie, pracownicy szkoły i rodzice.
2. Czytelnia jest czynna w godzinach pracy biblioteki.
3. W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów tj. księgozbioru podręcznego, czasopism i zbiorów wypożyczalni, gier dydaktycznych planszowych oraz komputerów.
4. Czytelnik ma bezpośredni dostęp do czasopism znajdujących się na regałach, a do księgozbioru podręcznego za zgodą bibliotekarza.
5. Przed opuszczeniem czytelni należy zwrócić książki i czasopisma bibliotekarzowi.
6. Czytelnia jest także miejscem cichej nauki własnej.
7. W czytelni obowiązuje cisza, zakaz spożywania posiłków i picia napojów.
8. Czytelnicy łamiący zasady regulaminu mogą być wyproszeni z czytelni.
9. Nauczyciel bibliotekarz ma obowiązek zapoznania osoby korzystające z czytelni z niniejszym regulaminem.
10. Każda osoba korzystająca z czytelni ma obowiązek zapoznania się z regulaminem.
§ 7
Regulamin korzystania ze stanowisk komputerowych
1. W czytelni można korzystać z komputerów.
2. Z komputerów można korzystać za zgodą i pod opieką nauczyciela bibliotekarza w godzinach pracy biblioteki szkolnej.
3. Komputery w bibliotece służą do celów edukacyjnych /np. odrabianie prac domowych, wyszukiwanie wiadomości do konkursów, wykonywania prezentacji. Uczeń jest zobowiązany podać tematykę zagadnień poszukiwanych w Internecie.
4.Programy multimedialne udostępniane są jedynie na miejscu, nie ma możliwości wypożyczenia ich do domu lub wynoszenia do innych pomieszczeń. Wyjątek stanowią nauczyciele, którzy chcą korzystać z programów w pracowniach. Po zakończeniu pracy z programem należy oddać go bibliotekarzowi.
5.Bibliotekarz udziela uczniom pomocy przy korzystaniu z komputera i wyszukiwaniu różnych informacji.
6. Każda osoba korzystająca z komputerów w bibliotece jest zobowiązana do dbałości o sprzęt i oprogramowanie oraz do zachowania czystości, przestrzegania norm bezpieczeństwa.
7. Przy stanowisku komputerowym mogą znajdować się maksymalnie dwie osoby , pracujące w ciszy i nie zakłócające rytmu pracy biblioteki.
8. Korzystając z programu emitującego dźwięk, zaleca się korzystanie ze słuchawek.
9. Wszelkie uszkodzenia lub nieprawidłowości w pracy komputera należy natychmiast zgłaszać bibliotekarzowi.
10. Bezwzględny zakaz dotyczy:
a) samodzielnego instalowania programów oraz zmian ich konfiguracji, a także zmian ustawień systemowych,
b) prowadzenia działalności nielegalnej (kopiowanie filmów, muzyki, programów komputerowych etc.),
c) używania własnych nośników(CD, DVD, pendrive, dysk przenośny) bez zgody bibliotekarza.
c) umieszczania w sieci Internet nielegalnych informacji, oprogramowania, jak również podejmowanie jakichkolwiek działań niezgodnych z prawem obowiązującym w Polsce.
d) prowadzenie prywatnej korespondencji e-mail, gier i zabaw.
11. Bibliotekarz ma obowiązek zapoznać uczniów z ww. regulaminem.
12.Każdy użytkownik korzystający z komputera ma obowiązek zapoznać się z regulaminem.
13. Niestosowanie się do regulaminu spowoduje zakaz korzystania ze stanowiska komputerowego na okres wskazany przez bibliotekarza.
14. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za wszelkie straty powstałe z jego winy.
REGULAMIN WYPOŻYCZANIA I UDOSTĘPNIANIA PODRĘCZNIKÓW, MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH
ORAZ PRZEKAZYWANIA UCZNIOM MATERIAŁÓW ĆWICZENIOWYCH
Regulamin wypożyczenia i korzystania z darmowych podręczników i materiałów edukacyjnych jest integralną częścią Regulaminu korzystania ze zbiorów bibliotecznych.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
1. Niniejszy Regulamin wypożyczania i korzystania z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych reguluje:
a) zasady związane z wypożyczaniem i zapewnieniem uczniom dostępu do podręczników lub materiałów edukacyjnych,
b) obowiązki ucznia związane z wypożyczeniem,
c) tryb przejęcia podręczników na stan szkoły,
d) postępowanie w przypadku zgubienia lub zniszczenia podręcznika lub materiałów edukacyjnych
Rozdział II
Zadania biblioteki szkolnej
1. Biblioteka gromadzi podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne
2. Biblioteka wypożycza uczniom podręczniki, materiały edukacyjne, mające postać papierową i elektroniczną
3. Przekazuje uczniom materiały ćwiczeniowe bez obowiązku zwrotu.
Rozdział III
Przyjęcie podręczników na stan szkoły
1. Podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe przekazane szkole w ramach dotacji zostają przekazane na stan Biblioteki
2. Podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne stanowią własność Szkoły
3. Podręczniki i materiały edukacyjne przekazane Szkole w ramach dotacji winny być użytkowe przez okres 3 lat
4. Dla podręczników z dotacji celowej nauczyciel prowadzący bibliotekę zakłada odrębną księgę inwentarzową
5. Materiałów ćwiczeniowych nie wpisuje się do księgi inwentarzowej, gdyż ich wartość nie jest wliczana do księgozbioru.
Rozdział IV
Udostępnianie zbiorów
1. Do wypożyczenia podręczników, materiałów edukacyjnych uprawnieni są wszyscy uczniowie Szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami
2. Wypożyczanie odbywa się najpóźniej do 15 września danego roku szkolnego
3. Podręczniki wypożyczane są na okres 10 miesięcy, termin ich zwrotu mija 15 czerwca danego roku szkolnego.
Rozdział V
Procedura wypożyczania podręczników
1. Na początku roku szkolnego uczniowie wraz z wychowawcą wypożyczają z Biblioteki podręczniki, materiały edukacyjne w liczbie równej liczbie uczniów swojej klasy
2. Materiały ćwiczeniowe zakupione dla uczniów z klas objętych dotacją celową przekazywane są wychowawcom klas. Wychowawcy przekazują materiały uczniom bez obowiązku ich zwrotu na koniec roku szkolnego
3. Wychowawca zapoznaje uczniów i rodziców z regulaminem korzystania z darmowych podręczników i materiałów edukacyjnych. Zostaje to potwierdzone podpisem na stosownym oświadczeniu (zał. nr 1)
4. Uczeń, który w trakcie roku szkolnego z powodów losowych, rezygnuje z edukacji w Szkole, zobowiązany jest zwrócić otrzymane podręczniki lub materiały edukacyjne.
Rozdział VI
Odpowiedzialność za udostępniane podręczniki
1. Przez cały okres użytkowania podręczników Uczeń obowiązany jest dbać o ich stan użytkowy, zobowiązany jest do przechowywania podręcznika w okładce
2. Uczeń ma obowiązek na bieżąco dokonywać drobnych napraw, ewentualnie wymiany okładki
3. Zabrania się jakichkolwiek wpisów i notatek w podręcznikach
4. Wraz z upływem terminu zwrotu (koniec roku szkolnego) Uczeń powinien uporządkować podręczniki, tj. wycierać wszystkie wpisy ołówka, podkleić, a następnie oddać do biblioteki szkolnej wszystkie wypożyczone podręczniki wraz z ich dodatkowym wyposażeniem ( płyty CD, mapy, plansze itp.)
5. Wychowawca ma obowiązek poinformowania uczniów o zasadach korzystania z podręczników, materiałów edukacyjnych
6. Przez uszkodzenie podręcznika lub materiałów edukacyjnych rozumie się nieumyślne zabrudzenie, poplamienie, zgniecenie lub rozerwanie umożliwiające jednak dalsze ich wykorzystanie
7. Przez zniszczenie podręcznika lub materiałów edukacyjnych rozumie się umyślne lub spowodowane zaniedbaniem przez użytkownika poplamienie, trwałe zabrudzenie, porysowanie lub popisanie, połamanie lub rozerwanie, wyrwanie i zagubienie kartek oraz inne uszkodzenia fizyczne, które pomniejszają wartość użytkową podręcznika lub materiałów edukacyjnych i umożliwiają pełne z nich korzystanie
Rozdział VII
Zakres odpowiedzialności i zwrot podręcznika
1. Za zgubiony lub zniszczony podręcznik odpowiedzialność ponoszą rodzice lub prawni opiekunowie. W przypadku uszkodzenia lub zniszczenia podręcznika lub materiału edukacyjnego Szkoła może żądać od rodziców ucznia:
– odkupienia zniszczonego egzemplarza podręcznika z aktualną podstawą programową i dostarczenia go do biblioteki lub sekretariatu w terminie do 30 sierpnia.
2. W przypadku niedostarczenia nowego podręcznika wstrzymane zostanie wydanie kompletu podręczników obowiązujących w nowym roku szkolnym.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
1. Uczniowie i rodzice zobowiązani są do zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu i stosowania się do zawartych w nim postanowień
2. Bibliotekarz zobowiązany jest do udostępniania uczniom i rodzicom Regulaminu Biblioteki na każde ich życzenie
3. Sprawy sporne pomiędzy nauczycielem, bibliotekarzem, a użytkownikiem biblioteki rozstrzyga Dyrektor Szkoły
4. Organem uprawnionym do zmiany Regulaminu jest Dyrektor Szkoły
5. Decyzje w innych kwestiach z zakresu udostępniania podręczników lub materiałów edukacyjnych, które nie zostały ujęte w niniejszym Regulaminie podejmuje Dyrektor Szkoły
6. Rodzice lub prawni opiekunowie podpisują oświadczenie, które jest zobowiązaniem do stosowania zasad niniejszego dokumentu.
-
-
-
-
Propozycja lektur dla klas 1- 3
- Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
- Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
- Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
- Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
- Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
- Dorota Gellner, Wścibscy;
- Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
- Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
- Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
- Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
- Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
- Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
- Maria Krüger, Karolcia;
- Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
- Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
- Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych;
- Joanna Papuzińska, Asiunia;
- Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
- Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
- Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
- Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
- Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
- Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
- Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek;
Propozycja lektur dla klasy czwartejLektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
- Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
- Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
- Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
- Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
- John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
- René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty);
- Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
- wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadniel
- Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie;
- wybrane podania i legendy polskie;
- wybrane baśnie polskie i europejskie;
- wybrane wiersze: Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego, oraz pieśni patriotyczne (w tym Rota Marii Konopnickiej).
-
-
-