Międzynarodowy Projekt Edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa
UCZESTNICY: uczniowie klas I-III szkół podstawowych, w tym dzieci w edukacji domowej, świetlice i biblioteki szkolne, a także ośrodki szkolno-wychowawcze z terenu całego kraju oraz zagraniczne szkoły polonijne. Za uczestnika uznaje się jednego ucznia w edukacji domowej, jeden zespół klasowy, grupę świetlicową lub biblioteczną.
CZAS TRWANIA PROJEKTU: od 2 października 2023 roku do 30 czerwca 2024 roku
Cele projektu:
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności,
- kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
- wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą,
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej.
PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH MODUŁÓW:
I MODUŁ od 02.10.2023r. do 31.12.2023r. – BĄDŹ DOBRY DLA LUDZI
II MODUŁ od 01.01.2024r. do 31.03.2024r – BĄDŹ DOBRY DLA ZWIERZĄT
III MODUŁ od 01.04.2024r. do 31.05.2024r. – BĄDŹ DOBRY DLA ROŚLIN
Koordynatorzy:
Anna Paterska
Anna Komorowska
Emilia Kamińska
Marta Weremko – Wardzińska
Na początku projektu zostały rozdane uczniów lekturniki. Uczniowie stworzyli klasową chmurkę, którą umieścili w kąciku czytelniczym.
I moduł „BĄDŹ DOBRY DLA LUDZI” został zrealizowany przez klasę 2b, która omówiła lekturę „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie” Julita Grodek.
Zgodnie z założeniami I modułu klasa 2b wykonała 3 zadania:
– w lekturnikach uczniowie pokolorowali okładkę, podpisali się i uzupełnili strony związane z pierwszą przeczytaną lekturą,
– stworzyli „Lekturę na lince”. Na kartkach wykonali rysunki/opisy poszczególnych wydarzeń, o których czytali. Za pomocą spinaczy do bielizny, zawiesili je na lince,
– przygotowali plakat zachęcający innych do przeczytania lektury.
OSTATNIE zadanie obowiązkowe – DOBROCZYNNOŚĆ (to zadanie klasa wykonuje jako ostatnie zadanie w module).
W dniach 13-17.11.2023r. Obchodzony był w szkole Tydzień Tolerancji i Życzliwości. W klasach zostały przeprowadzone przez szkolnych specjalistów warsztaty, podczas których uczniowie budowali „cegiełkę” Szkolnej Piramidy Tolerancji. W tygodniu dzieci miały możliwość obdarowywania się „miłym słowem” za pomocą haseł rozwieszonych na korytarzach. Powstało także Drzewko Tolerancji wzbogacone o słowo „tolerancja” napisane w innych językach.
Ten wyjątkowy tydzień zakończył międzykulturowy festiwal, podczas którego uczniowie oraz pracownicy przebrali się za osoby z różnych kultur. Tego dnia odbyły się zabawy oraz tańce w rytm muzyki z różnych zakątków świata.
Tolerancja i życzliwość na stałe zagościła w naszej szkole.
Zgodnie z założeniami II modułu klasa 2a wykonała 4 zadania:
– zaprojektowali obroże swoich pupili, które były pomysłowe i ciekawe,
– przygotowali plakat zachęcający innych do przeczytania lektury,
– wykonali okładki książki przy czym wykazali się dużą pomysłowością i kreatywnością
OSTATNIE zadanie obowiązkowe – DOBROCZYNNOŚĆ (to zadanie klasa wykonuje jako ostatnie zadanie w module)
III moduł „BĄDŹ DOBRY DLA ROŚLIN” został zrealizowany przez uczniów klasy IIc, która omówiła ” Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego.
Zgodnie z założeniami III modułu klasa 2c wykonała 4 zadania:
– po zapoznaniu się z wydarzeniami, przedstawionymi w książce, uczniowie wypełnili zadania w lekturniku,
– podczas zajęć ogrodniczych uczniowie poznali sposoby uprawy roślin w warunkach szkolnych. Dowiedzieli się również jakie warunki są konieczne do wzrostu warzyw. Udało się posadzić cebulę na szczypiorek oraz wysiać nasiona takie jak; koper, sałatę, rzodkiewkę, pietruszkę. Dzięki uprawom w doniczkach uczniowie mają możliwość obserwacji wzrostu roślin. W przyszłości uprawiane warzywa zostaną wykorzystane do przyrządzenia zdrowych potraw, które pomogą urozmaicić drugie śniadania,
-najzdrowsze soki to te świeżo wyciskane, drugoklasiści mogli się o tym przekonać przygotowując samodzielnie pyszne soki,
– uczniowie klasy II wystąpili przed rówieśnikami oraz młodszymi kolegami z teatrzykiem pt. „Jarzynowa awantura”. Mali aktorzy doskonale wczuli się w swoje role, odtwarzając rozmowy, jakie prowadziły między sobą warzywa. Wykazali się dużą kreatywnością i pomysłowością. Jarzynowy teatrzyk cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno wśród grających różne role aktorów jak i oglądających widzów. Na zakończenie odbył się warzywny poczęstunek