Program współpracy z rodzicami
Program współpracy z rodzicami/opiekunami uczniów realizowany Szkole Podstawowej w Szczęsnem w roku szkolnym 2024/2025
1. Cele współpracy:
1) Zwiększenie zaangażowania rodziców w sprawy kształcenia, wychowania i sprawowania właściwej opieki nad dziećmi szkoły podstawowej.
2) Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności rodziców za efekty kształcenia i wychowania, dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami,
3) Uświadamianie rodzicom i nauczycielom, że wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań przez szkołę i dom;
4) Wytworzenie i wzmocnienie więzi emocjonalnej między nauczycielami i rodzicami;
2. Zadania współpracy:
1) Wzajemna wymiana informacji o uczniach:
a) postępy ucznia w nauce,
b) zachowanie w grupie rówieśniczej,
c) pasje i zainteresowania,
d) problemy i trudności wychowawcze,
e)problemy zdrowotne.
2) Zapoznanie rodziców z prawem szkolnym:
a) statut,
b) szkolny program wychowawczo – profilaktyczny,
c) zestaw programów nauczania,
d) zestaw podręczników,
e) plan nauczania,
f) plan lekcji i zajęć pozalekcyjnych,
g) plany pracy,
3) Włączanie rodziców w proces tworzenia prawa szkolnego;
4) Pozyskiwanie pomocy rodziców w organizowaniu imprez i wycieczek szkolnych;
5) Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców;
6) Zachęcanie rodziców do współdziałania ze szkołą w zakresie spraw opiekuńczo wychowawczych;
7) Stworzenie rodzicom dogodnych warunków kontaktowania się z nauczycielami.
3. Formy współpracy:
1) Zebrania ogólne (plenarne);
2) Zebrania klasowe – wywiadówki;
3) Rozmowy indywidualne z wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub dyrektorem;
4) Konsultacje z pedagogiem szkolnym, nauczycielami przedmiotów;
5) Dni otwarte szkoły;
6) Szkolenia rodziców;
7) Spotkania z zaproszonymi gośćmi (prelekcje, wykłady);
8) Kontakty przez dziennik elektroniczny, w ramach godzin dostępności;
9) Uczestnictwo i współorganizowanie wycieczek, imprez klasowych i szkolnych;
10) Świadczenie pracy i usług na rzecz klasy, szkoły (dekorowanie klasy, wykonywanie pomocy dydaktycznych, itp.).
4. Zasady współpracy:
1) Zasada pozytywnej motywacji;
2) Zasada partnerstwa;
3) Zasada wielostronnego przepływu informacji;
4) Zasada jedności oddziaływań;
5) Zasada aktywnej i systematycznej współpracy.
5. Rodzice mają prawo do:
1) Wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i światopoglądem;
2) Do współdziałania w tworzeniu planu wychowania i rodzaju nauczania ich małoletnich dzieci;
3) Znajomości celów, treści i metod pracy szkoły.
6. Rodzice mają obowiązek:
1) Wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;
2) Angażować się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole;
3) Wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań;
4) Osobiście włączać się w życie szkoły i stanowić istotną część społeczności lokalnej;
5) Poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich szkole, tak aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania;
6) Usprawiedliwić nieobecności dziecka na zajęciach w terminie ustalonym w kryteriach ocen z zachowania, zgodnie z przyjętymi procedurami;
7) Zwalniać dziecko z zajęć, poprzez osobiste odebranie dziecka ze szkoły przez rodzica (prawnego opiekuna) lub osobę pełnoletnią upoważnioną przez rodzica ( prawnego opiekuna);
8) Uczestniczyć w spotkaniach z wychowawcami klas wg ustalonego harmonogramu;
9) Zapewnić dziecku możliwość regularnego uczęszczania na zajęcia lekcyjne;
10) Zapewnić dziecku warunki do przygotowania się do zajęć;
11) Ponosić koszty naprawy zniszczonego przez dziecko wyposażenia.
7. Procedura kontaktów z rodzicami:
1) Niniejsza procedura ma na celu ułatwienie wzajemnych kontaktów nauczycieli z rodzicami / opiekunami oraz uwzględnienia ich w działalności wychowawczej szkoły zawartej w szkolnym programie wychowawczym.
2) Kontakty rodziców / opiekunów z nauczycielami przebiegają według ustalonego i podanego na początku roku szkolnego harmonogramu, uwzględniającego:
– Zebrania z rodzicami,
– Dni otwarte w szkole
Nauczyciele wyznaczają i podają do wiadomości stały termin godzin dostępności w szkole.
3) Rodzice / opiekunowie mają możliwość kontaktów dodatkowych poza ustalonym harmonogramem w miarę potrzeb wynikających z aktualnych sytuacji, ale powinny one odbywać się po uprzednim ustaleniu z nauczycielem terminu i miejsca takiego spotkania.
4) Miejscem kontaktów nauczycieli z rodzicami może być jedynie szkoła. Nauczyciele przeprowadzają rozmowy z rodzicami w klasach, gabinecie lub pokoju nauczycielskim, a nie na korytarzu szkolnym.
5) W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo nauczyciel organizuje spotkanie indywidualne z rodzicami / opiekunami w uzgodnionym miejscu i terminie, poza ustalonym harmonogramem, po uprzednim pisemnym poinformowaniu rodziców / opiekunów,
6) Nauczyciele mogą udzielać informacji o uczniach za pomocą dziennika elektronicznego.
7) Obecność rodziców / opiekunów na zebraniach ogólnych potwierdzana jest ich podpisem na zbiorczej liście obecności dla danej klasy; listy obecności i protokoły spotkań z rodzicami znajdują się w Teczce wychowawcy klasy,
8) Nie dopuszcza się rozmów nauczycieli z rodzicami / opiekunami i udzielania informacji o uczniu w czasie trwania lekcji lub podczas dyżuru nauczyciela na przerwie.
9) Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły kierowane są przez rodziców / opiekunów kolejno do :
– nauczyciela,
– wychowawcy,
– dyrektora szkoły,
– rady pedagogicznej,
– organu nadzorującego szkołę,
10) Rodzice / opiekunowie wspólnie z nauczycielami przestrzegają przyjętą procedurę w trosce o poprawność kontaktów, ich rzetelność i zadowalający poziom współpracy szkoły z
rodzicami.
11) Przez szkolenie (prowadzone przez pedagoga szkolnego lub osobę przez niego zaproszoną) i warsztaty dla rodziców rozumie się zorganizowane formy spotkań
tematycznych dla rodziców, terminy spotkań ustala się w miarę potrzeb i zaprasza się zainteresowanych rodziców poprzez ogłoszenia i plakaty oraz na stronie internetowej
szkoły.
12) W szkole pracuje pedagog szkolny, który gromadzi dokumentację dostarczaną przez rodziców zgłaszających swoje oczekiwania względem pracy dydaktycznej i wychowawczo
– opiekuńczej szkoły, m.in:
a) orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
b) opinie PPP
c) opinie dotyczące różnych problemów uczniów,
d) korespondencję z instytucjami takimi jak sąd, policja i inne,
e) notatki służbowe,
f) inne dokumenty
13) Szkoła posiada stronę internetową, z której rodzice mogą czerpać informacje o przepisach szkolnych.
Harmonogram spotkań z rodzicami dzieci z oddziałów przedszkolnych
TERMIN TEMATYKA SPOTKANIA
WRZESIEŃ
04.09.2024 r.
1. Omówienie spraw organizacyjnych związanych z pobytem dzieci w przedszkolu.
2. Planowanie pracy wychowawczej :
a) wybór trójki klasowej;
b) harmonogram imprez grupowych,
c) zasady udziału rodziców w życiu grupy.
3. Rozpoznanie środowiska domowego dzieci – zebranie niezbędnych informacji o dziecku i jego rodzinie.
4. Badanie oczekiwań rodziców wobec szkoły.
5. Zapoznanie rodziców z ofertą zajęć dodatkowych.
6. Uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód rodziców na udział dziecka w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych.
7. Zapoznanie z klauzulą informacyjną.
KWIECIEŃ
24.04.2025r.
1. zebranie rodziców dzieci przedszkolnych
2. Zapoznanie rodziców z wynikami obserwacji i diagnozy końcowej dzieci 3-6 letnich.
3. Bezpieczeństwo w domu i w szkole (Bezpieczne wakacje)
4. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły.
Pozostałe spotkania z rodzicami odbywać się będą wg zatwierdzonego planu współpracy dla danej grupy przedszkolnej i harmonogramie dni otwartych.
Harmonogram spotkań z rodziców uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich oraz czwartych
TERMIN TEMATYKA SPOTKAŃ
WRZESIEŃ
05.09.2024 r.
1. Zapoznanie się wychowawcy klasy z rodzicami (kl. I i IV ).
2. Zapoznanie rodziców z dokumentami prawa wewnątrzszkolnego: statut szkoły, Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny, procedury obowiązujące w szkole, regulaminy.
3. Prezentacja szkolnego systemu oceniania ze szczególnym zwróceniem uwagi na:
a) wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych,
b) sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
c) możliwość dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów,
d) warunki i tryb uzyskania ocen wyższych od przewidywanych z zajęć edukacyjnych,
e) warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania,
4. Planowanie pracy wychowawczej :
a) wybór trójki klasowej;
b) harmonogram imprez klasowych,
c) zasady udziału rodziców w życiu klasy.
5. Rozpoznanie środowiska domowego uczniów – zebranie niezbędnych informacji o uczniu i jego rodzinie.
6. Badanie oczekiwań rodziców wobec szkoły
7. Zapoznanie rodziców z planem lekcji i ofertą zajęć pozalekcyjnych.
8. Uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód rodziców na udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych.
9. Zapoznanie z klauzulą informacyjną RODO.
10. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły.
LISTOPAD
14.11.2024 r.
1. Dzień otwarty klasy I-IV.
STYCZEŃ
23.01.2025 r.
1. Wyniki klasyfikacji semestralnej – przekazanie informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce.
2. Przekazanie informacji o skutkach uzyskania nagannej oceny zachowania.
3. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły.
MARZEC
27.03.2025 r.
1. Dzień otwarty klasy I-IV.
CZERWIEC
12.06.2024 r.
1. Przekazanie rodzicom informacji o ocenach zachowania i z zajęć edukacyjnych.
2. Bezpieczeństwo w domu i w szkole ( zagrożenia współczesnej cywilizacji)
3. Omówienie spraw bieżących , informacji dyrekcji szkoły.
Pozostałe spotkania z rodzicami odbywać się będą wg zatwierdzonego planu współpracy dla danej klasie i harmonogramie dni otwartych.
Zebrania z rodzicami
04.09.2024 r. – zebranie rodziców dzieci przedszkolnych i klas I– organizacyjne (omówienie pracy szkoły, wyprawka, ubezpieczenia, składki na Radę Rodziców, plan pracy zajęć pozalekcyjnych, świetlicy i dokumentacji szkoły – Plan pracy szkoły);
05.09.2024r. zebranie rodziców dzieci klas II – IV– organizacyjne (omówienie pracy szkoły, wyprawka, ubezpieczenia, składki na Radę Rodziców, plan pracy zajęć pozalekcyjnych, świetlicy i dokumentacji szkoły – Plan pracy szkoły);
14.11.2024 r. – Dzień otwarty klasy I-III
23.01.2025 r. – zebrania – podsumowanie I semestru nauki;
27.03.2025 r. – zebranie – Dzień otwarty klasy I-III
24.04.2025 r. – zebranie rodziców dzieci przedszkolnych
12.06.2024 r. – zebrania – propozycje ocen rocznych,